Løbesko test – find den rette løbesko

Løbesko test din pasform

Uanset om din træning involverer løb, vandring, sport eller fitnessudstyr, er en anstændig sportssko et must. Skade forårsaget af upassende sko kan unødigt afspore din kondition eller vægttab forsøg. Investering i en kvalitetssko kan hjælpe dig med at forhindre skade på fod og ankel og gøre din træning til en mere behagelig og behagelig oplevelse. Hvis du tager dit løb (og dit helbred) alvorligt, skal du investere i et par sko beregnet til løbet gang og den specifikke biomekanik fra en løber.

Typer af sko

En række sportssko findes på markedet for alle typer træning. Løbesko, der har indbygget støddæmpere, fås til joggere, og lette vandresko er tilgængelige for vandrere. Aerobe sko er lette og stødabsorberende for at forhindre træt i foden og for at dæmpe fodens kugle, som er under pres fra aerob træning. Tennissko har fleksible såler til at beskytte dine fødder fra de hurtige side-til-side bevægelser af tennis og er beregnet til at glide over ler eller græs, ikke for at skubbe dig fremad i miles, gå fra fortov til græs til lejlighedsvis pude Tykksål , høje top basketballsko giver ekstra beskyttelse mod ankel- og fodskader forårsaget af spring. Cross-training sko er også tilgængelige. Disse er velegnede, hvis du udfører en række sports- eller træningstyper i din træning.

Der er også nogle andre aspekter, såsom greb og beskyttelse. De vigtigste designelementer i en løbesko er dog dem i forhold til at fremme en korrekt gang og hjælpe dig med at absorbere noget af påvirkningen med jorden, hvilket til sidst fører til fællesforbrug og -skade.

De vigtigste ting, når man handler med løbesko

Er den type sko, du vælger, afhænger af den sport, du er mest aktiv i. Hvis du udfører en bestemt type træning tre gange om ugen eller mere, skal du vælge en tilsvarende sportssko.

Lad os starte med det mest essentielle aspekt af et par løbesko – pasform. Der er ikke noget værre end at løbe i en sko, der er for lille (nej, de vil ikke “give efter og føle sig bedre”), for store, for smalle eller med en hæl, der gnider og blemmer dig. Tag dig tid til at prøve begge sko på, og hvis det er muligt, skal du løbe lidt i butikken eller på en løbebånd.

Bedste løbesko test:

McKinley Health Center anbefaler, at du prøver sko på eftermiddagen eller aftenen eller efter træningen, da dine fødder er størst på disse tidspunkter.

Sørg for, at hælen ikke glider. Skoen skal ikke være lille, men hvis din hæl hele tiden glider ud, skal du gå igen på snøringen eller vælge en anden sko.

Når du kontrollerer for størrelsen, skal du bære de samme sportssokker, som du vil bruge til at løbe, og lad en halv centimeter eller plads være mellem din stortå og slutningen af ​​skoen. Fødder kvælder under træning og en sko, der er “lige ret” i butikken, vil sandsynligvis føles for lille under en løb.

Snørebånd skal være stramme, så skoen ikke bevæger sig rundt, men ikke så stram, at du afskærer cirkulationen.

Sørg for, at åndedrætsevnen på den sko, du vælger, svarer til det vejr, du planlægger at løbe i. Åben mesh hjælper dig med at afkøle dine fødder især i varmt klima, men du vil ikke have det, hvis du kører på kolde vintermorgener. Bøj skoen for at sikre, at den ikke er for fleksibel, da dette kan indikere en mangel på støtte.

Fordele ved en ordentlig løbesko

Valg af en passende sko kan hjælpe med at beskytte dig mod almindelige kvæstelser forbundet med din træningstype. Gode ​​sko kan mindske påvirkningen af ​​dit trin og dæmpe foden fra tunge landinger. Derudover kan sports- eller træningsspecifikke sko forbedre din præstation og muliggøre for eksempel hurtige retningsændringer.

Fodskader og sko

Forkert træningsfodtøj kan forårsage en række kvæstelser. Ud over de mere åbenlyse skader, inklusive ankestammer og frakturer, bunions og majs, er nogle andre mindre kendte skader almindelige. Metatarsalgia, en tilstand, der præsenterer som smerter i fodbolden, kan forværres af dårligt passende fodtøj.

Udskiftning af dine løbesko

Slidte sportssko giver ikke dine fødder passende beskyttelse under din træning. Ifølge Michigan State University Extension skal løbesko udskiftes efter hver 350 til 500 miles. Hvis du løber 20 miles om ugen, betyder det, at du skal udskifte dine sko hver 20 til 25 uger. Netwellness fraråder at bedømme slid på dine sko ud fra slidbanerne i bunden. I stedet for skal du kontrollere midt-sålen på skoen, der vil vise skader før.

Skal løbesko i test være dyre?

Løbesko på øverste hylde starter 1000 +, og de er faktisk bedre end de billigere alternativer, idet de er lettere i vægt og bruger premium-materialer, der holder længere og beskytter dig bedre. Men du kan finde (meget let online) sidste års version af en top af sortimentsko og betale halv pris for dem. Oftere er forskellene mellem sidste års version ikke så mange, og du vil have en præmie løbesko til en brøkdel af prisen.

De traditionelle løbesko kategorier

I de sidste to årtier er løbere opdelt i forskellige kategorier afhængigt af deres udtale, hvilket er, hvor meget din bue kollapser under løbet. Sammenbruddet af buen (pronation) er din krops naturlige måde at absorbere stødets stød med jorden. Udtalen er god, men undertiden udtaler løbere for meget, hvilket betyder, at de har en flad bue, og foden ruller for meget indad, mens de løber. Nogle gange udtaler de sig ikke nok med en bue, der slet ikke kollapser.

Traditionelle løbesko-kategorier inkluderer dæmpning (eller neutral) og stabilitet (eller støtte):

Dæmpende løbesko til løbere, der ikke udtaler nok (under pronators). Disse sko har blødere materialer i mellemsålen (det være sig luft, gel eller et blødere EVA-skum) for at hjælpe løberen med at absorbere stødet. Det er de mest almindelige løbesko, og de mest populære modeller er Nike Pegasus, Asics Nimbus og Brooks Glycerin.

Stabilitetsløbesko

Er for løberen, der udstikker overdrevent, med en bue, der næsten helt kollapser. Stabilitetssko er beregnet til at give foden støtte, der hjælper løberens fod med at holde den ideelle ganglinje. De fleste stabilitetssko bruger en funktion, der kaldes skum med dobbelt densitet, som er synlig ved en mørkere indsats af skum (normalt grå) i den mediale – eller indvendige – side af skoens sål. Denne hårdere skumforbindelse placeres lige under ankelen og forhindrer, at den kollapser. Populære stabilitets løbesko er Mizuno Inspire, Brooks Ravenna og New Balance 860.

I løbet af de sidste fem år, som er fremkaldt af den enormt populære bog Born to Run, af Christopher McDougall, er folk begyndt at stille spørgsmålstegn ved gyldigheden af ​​dæmpningen og stabilitetsdikotomien. Ideen er, at sko, der korrigerer dine pronationsproblemer, muligvis forværrer problemet. En god løbesko skal slet ikke have indflydelse på din løb, men lad dig frit udtale på din naturlige måde og undgå skader gennem bedre form, ikke bedre fodtøj.

Denne idé gik hurtigt videre med løbssamfundet – minimalistiske løbesko blev født. Disse sko er ekstremt lette og har ringe eller ingen dæmpnings- eller stabilitetsfunktioner. De har normalt 0 mm fald mellem hælen og tåen (industristandard er 12 mm), og deres form ligner formen på en bar fod. Populære minimalistiske løbesko er New Balance Minimus, Skechers GoRun og Saucony Virrata.

Den løbende verden er delt mellem traditionelle løbere og minimalistiske. Indtil videre har ingen undersøgelser været i stand til at bevise hverken gruppe rigtigt eller forkert. Du skal prøve dem begge og beslutte selv. Én ting, som alle ser ud til at være enige om, er, at minimalistiske løbesko er meget hård på din krop, især i begyndelsen, og at løbe i dem skal være gradvis.

Først og fremmest skal du sørge for at se på løbesko. Vælg et dæmpende par, hvis du har høje buer eller en stabilitet, hvis du har lave til flade buer. Du kan endda holde op med at bekymre dig om højden på dine buer og gå minimal og købe en løbesko, der er så nøgen som muligt. Vær dog forsigtig, og lyt til din krop eller skade kan være rundt om hjørnet. Når du har besluttet, hvilken slags løbesko du ønsker, kan du prøve dem. Sørg for, at begge sko passer perfekt og ikke skal skade nogen steder, selv når de er tæt bundet.

Nogle mennesker er brand loyale, andre nyder at prøve en ny løbesko hvert par måneder. Løbesko er designet til at vare cirka 400 miles. Med en ugentlig kilometertal på tyve miles (masser for en nybegynder) kan du forvente at få fem til seks måneder med at løbe tør for dine løbesko. Ikke et dårligt investeringsafkast!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *